Bárka Színház
Bárka Színház
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Előadások
 
Beszélgetések
 
Archív
 
Műsor
 
Kardos Róbert

beszélgetés Kardos Róberttel

 

-Robi, késtél...

-Igen, bocsánat. Az orrom elott elment a vonat...

-De hiszen budapesti vagy.

-Igen. Rákosligetrol járok be vonattal, már hat éve. Tizenhét kilométer a központtól. Azt hiszem, Nagy Bandó szokta mondani a következo történetet: "Hol volt, hol nem volt, volt egyszer, az üveghegyen túl, az aranyréten túl, az ezüstbokrokon túl, a gyémántfenyokön is túl, a brilliánsokkal tarkított mezon is túl egy icike-picike házikó, abban lakott egy icike-picike kis nénike. Kiállt o a kapujába, és azt mondta: hu, de picsa-messze lakok!"
Akkor te tulajdonképpen vidéki vagy. Mondhatjuk, igen. Korábban a Józsefvárosban, a Népszínház utcában laktunk. Vagyis a gyerekkoromat itt töltöttem, az Asztalos János Ifjúsági Parkban, lásd: Orczy-kert!. A kerületi futballbajnokságon itt kaptam kapusként egy akkora gólt, hogy a mai napig szégyellem. Félpályáról rácsurte a gyerek, középkezdésbol!, a labda megpattant, én meg bevédtem. Szóval az öcsém is meg én is beleszülettünk a Józsefvárosba. Sot, már a dédszülok idevalósiak! Generációról generációra stabilan itt dekkolt az anyai ág - kivéve a nagymamámat, aki ilyen... eltévelygo fajta volt, rövid idore még Bécsben is felbukkant.

-Van a családban egy generációról generációra továbbadott foglalkozás?

-Éppen miattam nincs. Nagyapám ügyvéd volt, édesanyám ügyvéd, én nem lettem az. Édesapám és az öcsém pedig muszaki emberek.

-Hogy jön be a színház a képbe? Volt valaki, netalántán az említett nagymama, akitol ezt az ...eltévelyedést örökölted?

-Valóban, a nagymamám minden állítólagos jó tulajdonságomat önmagának tulajdonít, illetve az édesapjának, az én dédapámnak, aki muvészlélek volt, verseket is írt - ehhez képest járta az országot és ügynökösködött. Éppen ma beszélgettünk édesanyámmal arról, hogy a gondolkodásmódomat, a humoromat - ami nélkül már nem is élnék - valószínuleg tolük örököltem. A szüleim különben elfogadják az én "eltévelyedésemet", pedig el tudták volna képzelni nekem a jogi pályát is - de becsülettel eljárnak az eloadásaimra, és örülnek, hogy azt csinálom, amit szeretek.

-Milyen az a "gondolkodásmód", amit úgymond örököltél?

-Azt a fajta világlátást, létezési módot kellene most megfogalmaznom, ugye, amivel az ember az ot közvetlenül megszólító világ történései felé megy, azok elol menekül, azokat kivédi... és az én esetemben ennek eszköze a humor, mégpedig a cinizmusból születo humor.

-A cinizmus a személyiség védekezo eszköze, amivel lefedi, körülbástyázza magát.

-Szerintem is. Hozzáteszem, ez a szó - cinikus - az állandóan jelenlévo kételkedést is jelenti, és ez a folytonos kétely, ha nem tévedek, valóban jellemzo rám. De ennek nem a közöny, hanem a fürkészo figyelem az alapja.

-Ezt tapasztaltam meg most, amikor együtt dolgoztunk Pinter Hazatérésében. Lenny szerepét mintha rád írta volna a szerzo, biztos voltam abban, hogy a feladatot megfeleloen megoldod majd. Amitol tartottam: lefedésbol, eltartásból, önvédelembol "csak" megcsinálod majd a szerepet. De nem, éppenhogy az ellenkezoje történt: egy öngyötro, önmarcangoló, mindig elégedetlen, de a hibát önmagában kereso, védtelen emberrel találkoztam.

-Ahhoz eleget beszélgettünk az elmúlt két hónapban, hogy láthassuk: a Hazatérés, ez a fantasztikus darab az utolsó eloadásig, és tovább, foglalkoztatni fog bennünket. Vagyis az általad helyesen összefoglalt "tünetegyüttes": kétség, elégedetlenség stb., nem múlik el. Természetesen érvényesíteni kell a praktikumot, azaz játszani kell, jól - végülis a Bárka, mint minden szép szándékkal létrehozott koszínház, egy szórakoztatóipari üzemegység, ahol a show-nak menni kell. Menni is fog, talán nem is rosszul. Megmondom, mi a gáz: nem tudok hazudni, pontosabban ügyetlen vagyok a hazugságban. Nem egy nyíltlelku, nemes emberrol beszélek, hanem arról, aki sután téblábol a hazugságban, merthogy természetesen hazudok én is, más szóval: a megoldatlan részleteken továbbgázolok, mint minden színész, hogy lebonyolódjon az eloadás - de ezt én ügyetlenül csinálom. Látszik. Ilyenkor szégyellem magam. Mindez persze nem csak a színpadon igaz. Ilyenkor segít a hátralépés, kívülállás, szemlélodés és az ezekbol születo humor.

-A kapus-pozíció. Látszólag nem tartozik ide - szerintem igen: miért voltál te kapus?

-Jobbszélsoként kezdtem, aztán valahogy bekerültem a kapuba. Hogyan - sokat gondolkodtam én már ezen. A következore jutottam: mezonyjátékos sok van, többnyire tíz, kapus csak egy van. A kapusok kicsit dilisek, ott például az a svéd vagy az ecuadori, a paraguay-i csávó... Egy tizenegy ember által játszott csapatjátékon belül kivételes helyzetben van. Ne menjünk messzire: megfoghatja kézzel a labdát, másféle meze van, ilyenek. Amikor a Hazatérésben felmerült a kérdés, hogy Rémusz, a naiv bunyósfiú hímezze-e a trikóját, én nagyon pártoltam az ötletet, hiszen eszembe jutott, amikor én gyerekként térdvédot, könyökvédot varrogattam gondosan magamnak, és indigóból vágtam ki az 1-est, hogy rávasaljam a mez hátára.

-A kapus tagja a csapatnak, de másként.

-Pontosan.

-Miért nem lettél profi kapus?

-Talán nem voltam elég kitartó és tehetséges, illetve volt egy szörnyu kudarcélményem. Ez utóbbit megosztanám veled...

-Meg az olvasóval.

-Szóval: az MTK-ba jártam, ahogyan a szomszédgyerek is. Az o édesapja amolyan sportszülo volt: eljárt az edzésekre, a meccsekre, együtt ittak az edzovel, és volt neki ez a nagydarab, kövér fia. O volt az elsoszámú kapus. Lehettem akármilyen ügyes, o védett. Aztán elmentem a Fradiba, mellesleg még méltatlanabb körülmények közé, ám egyszer visszahívtak, mert a kövér fiú eltörte a kezét. És akkor a Csepelnek kivédtem a szemét is. Ez volt az elégtétel. De legközelebb, a BVSC ellen óriásiakat lepkéztem, olyanokat, mint itt, az Orczy-kertben. A nyarakat különben itt töltöttem, a szüleim bedobtak ide, a táborba, egészen pontosan a Kreutz Róbert Úttöroházba. A park a mai napig kiismerhetetlen dzsungel számomra, pedig a Bárka Színház tagjaként nap mint nap itt töltöm az idomet.

-Beszéljünk a Bárka elotti idokrol: a foiskola után Miskolcra kerültél, de ez inkább a Kamondy Zoli által létrehozott (Csarnok) Kultusz Motelt jelentette, majd következett a (Bolygó) Kultusz Motel, de ez inkább a szabadúszást jelentette - ebbol léptél 2001 tavaszán a Bárkára.

-Miskolcon szeretettel fogadtak bennünket - öten szerzodtünk oda a végzos osztályból -, és elfogadták azt is, hogy a nagyszínházi munkák mellett ezzel a kis csapattal is létrehoztunk eloadásokat, illetve az Egymást érinto címu izgalmas sorozatban kéthetenként más-más rendezovel-képzomuvésszel (Lukáts Andor, Valló, Ascher, Szemzo, Mohácsi stb., mellesleg te is köztük voltál, ugye) születtek egyszeri produkciók. Aztán eljöttünk Miskolcról, a Kultusz Motel tagjai jó kapcsolatban maradtak, de a közös munka lehetosége leszukült. Hevér Gábor barátommal együtt játszunk a Kopasz énekesnoben, és ami nagyon fontos: nyáron készítettünk egy filmet, címe: Papsajt. Ezt bemutatják a Filmszemlén.

-Mi a szemle elott beszélgetünk, de a lap már utána fog megjelenni, úgyhogy mondjuk azt bizakodva: sikerrel bemutatták a Filmszemlén. Az utóbbi idoben sokszor említetted nekem ezt a filmet, de nem tudtam eligazodni, kinek milyen szerepe volt benne.

-Ez egy közös film, amit a semmibol hoztunk létre. Együtt írtuk a forgatókönyvet apropója különben egy Máté Gábortól kapott videokazetta volt, rajta az azóta mozikban is játszott nagyszeru film: Dalok a második emeletrol -, együtt rendeztük, együtt játszunk benne, mégpedig: Hevér, Kocsis Gergely, ifj. Szoke András, Heisler Norbert, Znamenák István, Kardos Róbert.

-Az elmúlt néhány évben sokféle, egymástól alapvetoen különbözo munkában vettél részt. Nekem úgy tunik, otthonosan mozogsz az Egymást érintok spontaneitásában, a szigorúan kötött drámákban (A vágy, Kopasz énekesno, Kék, kék, kék, Hazatérés) és a Mohácsi-féle szabad improvizációkban.

-Az utóbbi, vagyis a korlátok nélküli improvizáció nekem lételemem, ugyanakkor sokkal fegyelmezettebb is vagyok, mint korábban. Lehetséges persze, hogy csak elnehezültem, elkényelmesedtem. Nem tudom, ma képes lennék-e a huszonegynéhány Egymást érintoben úgy pörögni, ahogy tettem azt pár évvel ezelott. Nem mind sikerült, de nekem mind fontos volt, mert frissen tartotta, igénybe vette a szellemet és a fizikumot. Ott volt például Csorba Simon, futva-festo muvész, aki mint képzomuvész korántsem színházi módon gondolkodott. Összehoztunk egy emlékeim szerint huszonnyolc perces eloadást, úgy értem, egyszercsak észrevettük, hogy elfogyott a dolog. Álltunk ott száznyolcvan ember elott a Merlinben, "baszki, hát elfogyott az eloadás!", mi meg csak álltunk bambán. De ez a Simon egy hihetetlenül bubájos személyiség, nagy élmény, hogy megismerhettem. Szabad idoszak volt. De szabad pályára kerülhetek egy kötött szöveggel is. Én végülis ugyanaz vagyok, ugyanúgy jár az agyam A vészmadárban is A vágyban is és a Hazatérésben is.

-Nemcsak a muvek, de a bennük felbukkanó figurák is igencsak különböznek egymástól. Fritz, ez a mulya melós nem említheto egy mondatban Lennyvel, a Hazatérés kifinomult, hiperérzékeny hosével - de mindkettot te játszod.

-Nekem mégis nagyon hasonlatos volt ez a két munka. A szöveg annyiban köt, hogy meg kell tanulni. Az viszont nem kötöttség, hogy mindkét szerzo-rendezo és magam is tiltakozunk, ha rossz irányba indulok. De az út keresése végtelen szabadon történhet.

-Hogyan kerültél miskolciként-szabadúszóként Ascher Tamás munkájába, A vágyba?

-Három éve éppen hatalmas sikerrel, pénzért, abszolváltam egy cigarettareklám-forgatást, még méter vastag smink az arcomon, amikor a szünetben csörög a telefonom, és Ascher elmondja, hogy egy négyszereplos darabra készül, Kroetz, népszínmu, címe A vágy... Lenne-e kedvem? Volt kedvem. Ki az a hülye, aki ezen gondolkodik?! És akkor együtt dolgoztunk: Csákányi Eszter, Lukáts Andor, Láng Annamari meg én.

-Hol szúrt ki téged Ascher?

-Talán a foiskolán. Emlékszem, Réthly Attila vizsgájában én Gömböc urat játszottam, és akkor azt Ascher látta. Aztán a Katonában voltam gyakorlaton, és a Ma este improvizálunk címu Pirandello-darabba be is tett nézotéri bekiabálónak.

-Süsü (Schilling Árpád, a Krétakör vezetoje) is azt játszotta.

Úgy van, az o szerepét vittem én tovább. Sot, az Élnek, mint a disznókba is betett Ascher, pedig azt egy díszíto is meg tudta volna csinálni: berohantam egy ajtón, aztán meg ki. Szóval egyszercsak csörgött a telefonom, én meg örültem, hogy Ascherral dolgozhatok. Emlékszem, már régóta próbáltuk A vágyat, és az egyik próbaszünetben visszarohant a fozelékbárból, ahol ebédelt. Egy kartont lobogtatott: "Ilyen a Fritz, ez az, ilyen!" - magyarázta, és egy rajzot mutatott. Fritzet vagyis engem rajzolt le a szünetben. Eltettem, otthon megvan a rajz.

-Én nem tudnám lerajzolni Lennyt. Nemcsak azért, mert Ascher jobban rajzol, hanem mert Lenny egy - bármily furcsán hangzik is - kontúrtalan, hamleti figura.

-Lehetséges, hogy a két szerepnek semmi köze egymáshoz, bennem mégis összekapcsolódnak, mert eddigi pályámon ez az a két feladat, ami legmélyebben érintett. Az biztos, hogy mindkét személyiség - óvatosan mondom, de mondom - majdnem sérült, és ezt felülviselkedik, legyurik, lefedik.

-Ez a sérülés Lenny esetében családi eredetu: az anya hiánya, ami meghatározza nokhöz való, fura viszonyát. Honnan veszi ehhez az élményt a színész, aki egy minden jel szerint rendben lévo, egészséges családban él?

-Szóval hogy a harmonikus, pirospozsgás Kardos család Róbert nevezetu fia mibol teremti meg ezeket a fura, sajátos humorú, depresszióra is hajlamos figurákat. Természetesen nem tudom. Az biztos, hogy részt is veszek az életben, meg alapos figyelemmel szemlélem is azt. Szóval egyelore kevesebb a tapasztalat, több a megfigyelés. Gondolom, ez változni fog.

Kardos Róberttel Bérczes László beszélgetett.

 
Színészek
 
Segédszínészek
 
Stúdiósok
 
Vendégszínészek
 
Igazgatás
 
Művészeti munkatársak
 
Titkárság

Szilvágyi Heni titkárságvezető, művészeti titkár

Héthelyi Zsófia titkárnő

Brávácz Alexandra marketing és PR

 
Gazdálkodás

Cselik Jánosné pénztáros

Horváth Csabáné gazdasági asszisztens

 
Közönségszervezők

Kiss Mónika közönségkapcsolatok vezetője

Gombási Csilla közönségszervező

Miklós Melánia közönségszervező

Dege Adrienne jegypénztár, -információ

Utiz Orsolya jegypénztár, -információ

 
Nézőtéri munkatársak

Baller Éva nézőtéri felügyelő

Csatári Erika nézőtéri felügyelő

 

 
Színpadi munkatársak

Hajós Eszter asszisztens, ügyelő, színpadi munkatársak vezetője

Ivánovics Beatrix asszisztens

Petrik Zsolt ügyelő

Szabó Gábor ügyelő  

 
Fény- és hangtechnikusok

Rigó Zoltán fővilágosító

Berzi Norbert világosító

Lovász Gábor világosító

Várda Gergő világosító

Voronkó Miklós hangosító

Ilyés Róbert hangosító

 

 
Műszak

Szvatek Péter színpadmester

Karalyos Árpád díszítő

Lokár Róbert díszítő

Kertész László díszítő 

Sápi Péter díszítő

Tóth Gábor díszítő

Bócz Zsolt díszítő

 

 
Kelléktár, jelmeztár, fodrászat

Tölli Judit kelléktárvezető, kellékes, anyagbeszerző

Szentinek Judit jelmeztárvezető, öltöztető

Juhász Ildikó öltöztető

Szentinek Réka öltöztető

Kolontár Éva fodrásztárvezető

Zádor Judit kisegítő fodrász

Takács Klári kisegítő fodrász

 
Portaszolgálat, takarítás

Szabó Sándor főportás

Gattyán Ferenc portás

Soltész János portás

 

 
Kávézó, büfé

Nemoda Lajos

Subicz Kata

 

 

Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!